Bericht van de Voorzitter

Geachte dames en heren aandeelhouders,

Ondanks de verslechterende marktomstandigheden is 2015 een goed jaar geworden. Opnieuw een zeer druk jaar met vele hoogtepunten, dat ook in financiële termen tevredenstellend is afgesloten met een omzet van EUR 3,2 miljard en een nettowinst van EUR 440 miljoen. De orderportefeuille bedraagt daarbij EUR 2,5 miljard. Daarenboven is zeer hard gewerkt aan de integratie en de verdere versterking van de interne organisatie, onder andere door middel van de harmonisatie van diverse bedrijfsprocessen en ondersteunende systemen.

Ontwikkelingen kernactiviteiten

Dredging & Inland Infra

2015 zal ongetwijfeld de geschiedenis in gaan als het jaar dat het Tweede Suezkanaal werd geopend. Waar ruim een jaar geleden nog twijfel bestond of dit zeer ambitieuze project in zo’n extreem korte tijd kon worden gerealiseerd, weten we nu dat het is gelukt. In zo’n negen maanden tijd is maar liefst 220 miljoen m³ gebaggerd door de grootste gecombineerde baggervloot ooit, met medewerking van zo’n 2.000 man, van maar liefst 45 nationaliteiten. Op 6 augustus 2015 is het kanaal feestelijk geopend door de Egyptische president al­-Sisi in het bijzijn van een keur van wereldleiders. Verder werden in 2015 nog twee belangrijke projecten afgerond, die al langer liepen: de aanleg van de haven Porto Açu in Brazilië en van de autosnelweg A4 Midden­-Delfland in Nederland. Nieuwe projecten die in het verslagjaar werden verworven waren onder andere de aanleg van het kunstmatige eiland Pluit City bij Jakarta in Indonesië, het kunstmatige eiland Punta Pacifica 2 in Panama en in Nederland de aanleg van de Marker Wadden en de versterking van de Markermeerdijken.

Offshore Energy

Ook in de Offshore Energy divisie zijn vele projecten uitgevoerd in 2015. Een van de meest bijzondere is ongetwijfeld het DolWin2 project; het transport en de installatie van ’s werelds grootste transformatorplatform op zee, vooral omdat het zo’n prachtig voorbeeld is waar wij als groep – gebruikmakend van ons eigen materieel – toe in staat zijn. Het project startte met de tow-out in Dubai, door Smit Lamnalco. Daarna volgde het transport van Dubai naar Noorwegen, door Dockwise met de Mighty Servant 1. De tow-out naar het windpark in de Duitse bocht werd vervolgens uitgevoerd door Fairmount en gelijktijdig is het ankerpatroon uitgezet door twee van onze anchor handling tugs. Het ballasten van het platform met 60.000 ton steen is uitgevoerd door de Rockpiper en de erosiebescherming van 10.000 ton steen rond de poten is aangebracht door de Seahorse. Tenslotte zijn de betonnen matrassen ter bescherming van de bellmouths aangebracht door de Protea. Een mooi staaltje van operationele samenwerking en commerciële kruisbestuiving.

Bij Dockwise is hard gewerkt aan het grootste contract uit zijn geschiedenis; bijna 50 transporten en meer dan 100 modules ten behoeve van het Wheatstone LNG project in Australië. Op het hoogtepunt waren 18 stuks materieel aan het werk en net voor de jaarwisseling zijn de laatste modules voor de eerste LNG­trein op tijd afgeleverd.Verder transporteerde Dockwise onder andere de FPSO Goliat met de Dockwise Vanguard van Zuid-Korea naar Noorwegen. Met een gewicht van 65.000 ton is het de zwaarste lading ooit door Dockwise vervoerd. Daarnaast heeft Dockwise acht transporten uitgevoerd ten behoeve van de mobilisatie en demobilisatie van baggerschepen, pijpleidingen en hulpmaterieel voor het Suezkanaalproject.

Een belangrijk en omvangrijk project dat in 2015 werd verworven is het Veja Mate offshore windmolenparkproject. Het omvat het ontwerp, inkoop, fabricage, transport, installatie en erosie­bescherming van 67 windmolenfunderingen. Met een diameter van bijna 8 meter en een maximale lengte van 85 meter zijn dit de grootste monopiles die ooit zijn vervaardigd en geplaatst voor een windmolenpark.

Towage & Salvage

Bij Towage is verder invulling gegeven aan de strategie gericht op het ontwikkelen en uitbouwen van regionale partnerships. De Saam Smit samenwerking in Noord­- en Zuid­-Amerika heeft nu vaste vorm gekregen en in december 2015 is een belangrijke vervolgstap gezet in de vorming van de Kotug Smit joint venture met de verwachting deze in het eerste halfjaar van 2016 te kunnen effectueren.

Salvage kende een historisch druk en succesvol jaar. Hoogtepunt vormde de wrakopruiming van het voor de Nederlandse kust gezonken autotransportschip Baltic Ace. Na het verwijderen van de zware olie is het wrak in acht stukken gezaagd. Daarbij is gebruik gemaakt van een in-house ontwikkelde manier van deinings­gecompenseerd zagen. Met behulp van de drijvende bok Taklift 4 zijn de gezaagde delen gelicht en losse delen met de wrakkengrijper verwijderd. Zo is het complete schip, inclusief de lading van 1.400 auto’s, netjes, veilig en beheerst van de zeebodem verwijderd. Verder heeft Salvage dit jaar aan de berging van maar liefst drie olieplatforms gewerkt: de Perro Negro in Angola, de Troll in Mexico en de Rumaillah in Qatar.

Veiligheid

2015 was ook het jaar dat we vijf jaar NINA vierden. Vijf jaren, waarin ons veiligheidsprogramma NINA (No Injuries, No Accidents) een onlosmakelijk deel van onze cultuur is geworden, deel van ons DNA. In 2015 is NINA met succes geïntroduceerd in de Offshore Energy divisie en bij Salvage. Inmiddels is NINA ook daar niet meer weg te denken uit het bedrijfsbeeld. Afgelopen jaar is de eerste NINA workbox geïntroduceerd met praktische trainingsvormen en tools gericht op een specifiek thema. De workbox Hands is aan boord van de schepen en op de projecten goed ontvangen en begin dit jaar gevolgd door de belangrijke workbox Mooring die in een grote behoefte op de schepen voorziet.

Vlootversterking

Ondanks de vigerende marktomstandigheden is in 2015 nog volop geïnvesteerd. Medio januari zagen wij de doop en ingebruikname van de hopper Freeway gevolgd door het laadponton Giant 6, het halfafzinkbare zwaar transportschip White Marlin, de drijvende bok Asian Hercules III en de Giant 7.

Begin 2016 kondigden wij de overname aan van de activiteiten van STRABAG Wasserbau, gevestigd te Hamburg, Duitsland. Door deze overname versterken wij de vloot onder andere met twee jonge middelgrote hoppers, in een segment waarin wij versterking en vernieuwing zochten.

Kansen in windenergie

Begin maart 2016 heeft Boskalis een intentieovereenkomst gesloten voor de acquisitie van offshore activiteiten van VolkerWessels. Boskalis en VolkerWessels trekken al jaren succesvol samen op in de offshore windenergiemarkt. VBMS, een 50/50 joint venture van Boskalis en VolkerWessels, is de Europese marktleider op het gebied van het offshore installeren van kabels met een sterke marktpositie en goed gevulde orderportefeuille. Als gevolg van deze voorgenomen transactie verkrijgt Boskalis de resterende 50% van de aandelen in VBMS. Boskalis en VolkerWessels hebben eind 2014 en medio 2015 in joint venture twee omvangrijke offshore windmolenparkprojecten aangenomen. Met de transactie zal Boskalis deze twee projecten zelf voor 100% uitvoeren. Onze verwachtingen voor nieuwe offshore windmolenparken in Noordwest-­Europa zijn hoog­gespannen, en gelet op de mondiale noodzaak tot verduurzaming verwachten wij dat andere werelddelen op termijn zullen volgen.

Fugro

In 2015 hebben wij ons belang in Fugro uitgebreid van 19,9% naar 28,6%. Zoals eerder aangegeven beschouwen wij Fugro als een interessant bedrijf met activiteiten die uitstekend aansluiten op onze eigen activiteiten. In 2015 hebben wij als grootaandeel­houder in Fugro een dialoog gevoerd op het niveau van de raad van bestuur en raad van commissarissen over de strategie en de operationele gang van zaken.

Afsluiting periode

Met 2015 sluiten wij een periode af van uitzonderlijke groei en bloei en maken wij ons op voor een periode van stagnatie en rationalisatie, onder invloed van een lage olieprijs en terugval van de wereldwijde vraag naar commodities. Markten krimpen en zijn verzadigd met materieel, veelal in handen van bedrijven die er onvoldoende emplooi voor kunnen vinden met een zwakke balans. Enerzijds biedt het ons kansen voor selectieve vloot­versterking. Anderzijds ontkomen ook wij niet aan de tucht van de markt en stellen we ons in op die nieuwe marktorde. Hierbij zullen we kritisch kijken naar de omvang en samenstelling van de vloot en aandacht hebben voor onze flexibiliteit met betrekking tot de inzet van schepen en mensen, en voor de kosten, zowel overhead als operationeel. Bovenal zullen we alert inspelen op alle kansen die de markt biedt – in windenergie, in decommissioning, in havenontwikkelingen, in berging, talloze. Met een enorme, diverse vloot aan schepen, een zeer solide financiële positie en, bovenal, zeer betrokken en gepassioneerde medewerkers staan we er goed voor gesteld om deze kansen te grijpen.

Namens de Raad van Bestuur wil ik alle collega’s danken voor de enorme inzet die ook in 2015 weer is getoond en dank ik onze klanten, partners en aandeelhouders voor het in ons gestelde vertrouwen.

Peter Berdowski