Auditcommissies

Leden Auditcommissie

De Auditcommissie bestond aan het begin van het verslagjaar uit drie leden: de heer Niggebrugge (voorzitter), de heer Van Wiechen en de heer Hessels. Op 19 augustus 2015 is de heer Hessels teruggetreden als lid van de Auditcommissie. De heer Van der Veer heeft hem opgevolgd. De heer Niggebrugge vervult de rol van financieel expert in de Auditcommissie.

Taken en verantwoordelijkheden Auditcommissie

De belangrijkste taken van de Auditcommissie zijn het adviseren van de Raad van Commissarissen ten aanzien van:

• Het houden van toezicht en controle op, en het adviseren van de Raad van Bestuur omtrent de werking van de interne risicobeheersings-­ en controlesystemen, waaronder het toezicht op de naleving van de relevante wet­ en regelgeving en toezicht op de werking van gedragscodes.

• Toezicht op de financiële informatieverschaffing door de vennootschap, de tax planning, de toepassing van informatie en communicatie en communicatietechnologie en de financiering van de vennootschap.

• Het onderhouden van regelmatige contacten met en het toezicht op de relatie met de externe accountant alsmede de naleving en opvolging van de aanbevelingen van de externe accountant.

• Het doen van een voordracht tot benoeming van de externe accountant aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.

• De jaarrekening, de jaarlijkse begroting en belangrijke kapitaalinvesteringen van de vennootschap.

• Toezicht op het functioneren van de interne auditfunctie.

Activiteiten 2015

In het verslagjaar 2015 is de Auditcommissie driemaal voltallig bijeengeweest. In de vergaderingen zijn onder meer de volgende reguliere onderwerpen aan de orde gekomen: de jaarrekening 2014, de (tussentijdse) financiële verslaglegging over het boekjaar 2015, het resultaat met betrekking tot grote projecten en operationele activiteiten, ontwikkelingen binnen de IFRS regelgeving, risicomanagement en ­-beheersing, ontwikkelingen in de orderportefeuille, kostenbeheersing, koersontwikkelingen en de financiering en liquiditeit van de onderneming.

Eveneens zijn de effecten van de situatie op de financiële markten, verzekeringszaken, de fiscale positie van de onderneming, de interne controle en administratieve organisatie en de relevante wet ­ en regelgeving aan de orde geweest, alsmede de Corporate Governance Code. Tevens is de opvolging van de door de accountant in het kader van de controle van de jaarrekening 2014 uitgebrachte Management Letter besproken.

Daarnaast heeft de Auditcommissie meer specifiek aandacht besteed aan het opschorten van het aandeleninkoopprogramma, de financiële verantwoording van het strategische belang in Fugro N.V., de toepassing van procedures in het kader van de anticorruptiewetgeving en de invoering van nieuwe agenten­contracten, onder andere bij deelnemingen van de vennootschap.

Ook het gebruik maken van de optie tot verlenging van de revolving credit facility met één jaar tot 2020 is besproken.

Ook de projecten op het gebied van de verdere versterking en integratie van de accounting en rapportagesystemen binnen het concern alsmede de beheersing van interne financiële processen hebben in het kader van de in recente jaren gedane overnames en de nieuwe divisiestructuur extra aandacht gehad. Hierbij zijn ook de ICT systemen besproken en is met name stilgestaan bij de continuïteit en security van de gegevensverwerking.

In de Auditcommissie zijn met de interne auditor de in 2015 door de interne auditor uitgevoerde werkzaamheden besproken, alsmede het interne auditplan voor 2016. Voorts zijn een door een externe partij uitgevoerde evaluatie van de interne auditfunctie, alsmede de herziene interne Audit Charter aan de orde geweest.

Naast de voorzitter van de Raad van Bestuur en de Chief Financial Officer zijn de Concern Controller en de externe accountant bij de vergaderingen van de Auditcommissie aanwezig geweest.

Met de externe accountant is in het verslagjaar eveneens vergaderd buiten aanwezigheid van de Raad van Bestuur van de onderneming. De Auditcommissie heeft met de externe accountant de vergoedingen voor de controle alsmede de aanpak van de controle besproken. Voorts heeft de Auditcommissie de onafhankelijkheid van de externe accountant vastgesteld.

Van de vergaderingen en de bevindingen van de Auditcommissie is verslag gedaan aan de voltallige Raad van Commissarissen.