DolWin2 project: toonbeeld van synergie

Coördinatie van de installatiewerkzaamheden van het grootste offshore transformator-platform ter wereld, steenstorten, transporten door Dockwise en Fairmount, surveydiensten, verankering, ballasten: onder regie van de Offshore Energy divisie hebben diverse bedrijfsonderdelen een onmiskenbaar ‘Boskalis-stempel’ gezet op de installatie van het platform DolWin Beta voor de Duitse kust.

Het HVDC-­platform DolWin Beta is een enorme transformator met een gewicht van 15.000 ton. Het heeft de afmetingen van een voetbalveld en een hoogte van 90 meter. Met een vermogen van meer dan 900 MW levert dit platform voldoende energie om een grote stad van stroom te voorzien. Het platform zet de wisselstroom van verschillende offshore windmolen­parken om in gelijkstroom, die met exportkabels naar het vasteland wordt getransporteerd. Geconstrueerd als een drijvend, halfafzinkbaar object werd het platform geïnstalleerd op een projectlocatie die zich 45 kilometer uit de kust van Noord-­Duitsland bevindt, in een waterdiepte van 30 meter. Het platform rust op zes kolommen die worden gedragen door twee enorme pontons. Deze kolommen en pontons werden tijdens de installatie geballast met steen. In opdracht van Aibel, ABB en eindklant TenneT was Boskalis verantwoordelijk voor de uitvoering van een scala aan werkzaamheden.

Flexibel en veelzijdig

“In logistiek en technisch opzicht was dit een uitermate complex en veeleisend project. Voor ons was het een prima gelegenheid om de flexibiliteit en de veelzijdigheid van Boskalis te demonstreren,” zegt Dirkjan van den Boom, Regional Manager Subsea Contracting bij Boskalis. De betrokkenheid van Boskalis startte in 2014, toen vijf sleepboten van Boskalis joint venture Smit Lamnalco het platform 38 kilometer uit de kust van Dubai brachten. Daar werd het platform aan boord genomen door het halfafzinkbare zwaar transportschip Dockwise Mighty Servant 1 voor het transport naar Haugesund in Noorwegen, waar het verder werd afgebouwd. Rond dezelfde tijd voerde het valpijpschip Rockpiper steenstortwerk uit op de projectlocatie om de zeebodem voor te bereiden op de installatie van het platform. Na uitvoerige calculaties door een team van engineers startte in de zomer van 2015 een 15­man sterk projectteam met het vervolgtraject. “De eerste fase van de projectuitvoering vond plaats in augustus en bestond uit de tow-out met Anchor Handling Tugs (AHT’s),” vertelt Van den Boom. “Dit betrof het transport van het platform vanuit Noorwegen naar de projectlocatie door de zware AHT’s Fairmount Expedition en Fairmount Sherpa. Gelijktijdig met dit transport hebben we op de projectlocatie het ankerpatroon op de zeebodem aangebracht met de Union Sovereign en de Fairmount Alpine.”

Snel en succesvol

“Na aankomst van het platform op de locatie hebben we vier van onze AHT’s ingezet om het platform op de juiste positie op de zeebodem te fixeren, terwijl de poten werden gevuld met water. Dit deel van de operatie is zeer snel en succesvol afgerond.” Direct aansluitend volgde de uitvoering van de volgende fase, bestaande uit het ballasten van de poten van het platform. Om de constructie bestand te maken tegen zware stormen werden de poten opgevuld met 60.000 ton steen. “Hiervoor hebben we ons valpijpschip Rockpiper ingezet, uitgerust met een door Boskalis ontwikkelde ballastmodule,” zegt Van den Boom. De uit Noorwegen afkomstige stenen werden door de Rockpiper gemengd met water en in de poten gepompt. Vervolgens werd het valpijpschip Seahorse ingezet voor het aanbrengen van nog eens 10.000 ton steen, ter voorkoming van erosie van de zeebodem rond de poten (scour protection). “We hebben voor de Seahorse gekozen omdat dit schip is uitgerust met een schuin aflopende valpijpinstallatie. Daarmee konden de stenen op precies de juiste plaats rond het platform worden aangebracht,” legt Van den Boom uit.

Extra bescherming

Sluitstuk van de operatie was het aanbrengen van een extra scour protection rond de bellmouths. Dit zijn de openingen die zich aan weerszijden van de onderzijde van het platform bevinden voor de koppeling met de infield- en exportkabels. Om deze verbindingspunten te beschermen werden 22 betonnen matrassen van 6 bij 3 meter aangebracht. Deze matrassen werden speciaal voor dit doel ontworpen en vervaardigd in Schotland. “Om beschadiging van de bellmouths te voorkomen moesten de matrassen met uiterste precisie worden gepositioneerd,” vertelt Van den Boom. “Na uitgebreide tests hebben we besloten deze taak uit te voeren met een van onze Remotely Operated Vehicles, aangestuurd vanaf het Diving Support Vessel Protea. Zo konden we ook dit deel van het project in eigen beheer en met eigen materieel uitvoeren. We hebben op dit project aangetoond dat we letterlijk alles in huis hebben,” besluit Van den Boom.

Klik hier voor de projectvideo van het DolWin2 project.