Personeel en Organisatie

Huisvesting divisies

De interne verhuizing als gevolg van de nieuwe divisiestructuur is in 2015 afgerond. De divisies Dredging en Offshore Energy hebben elk de beschikking gekregen over hun eigen huisvesting op de campus in Papendrecht en de Dockwise-­collega’s zijn vanuit Breda verhuisd en ondergebracht in de Offshore Energy divisie.

Training en ontwikkeling

Het binden en blijven boeien van medewerkers door Boskalis wordt op diverse manieren gerealiseerd. Naast een open ondernemende bedrijfscultuur die medewerkers in staat stelt hun talenten te ontwikkelen, worden medewerkers ook volop kansen geboden voor persoonlijke ontwikkeling tijdens de loopbaan. Op drie niveaus wordt talent binnen Boskalis de mogelijkheid geboden tot verdere ontwikkeling.

Traineeprogramma’s

Als internationaal toonaangevende onderneming met spraak­makende projecten hebben wij een grote aantrekkingskracht op jonge mensen. We bieden een traineeprogramma voor technische en financieel-economische afgestudeerden die onder begeleiding van een mentor in ons bedrijf worden opgeleid. Met 500 aanmeldingen van pas­-afgestudeerden in 2015 blijkt de aantrekkingskracht van Boskalis op de arbeidsmarkt groot. In het verslagjaar zijn enkele tientallen trainees geselecteerd die binnen de divisies op verschillende afdelingen met diverse projecten ervaring opdoen. Dit programma beslaat een tijdsperiode van drie maal zes maanden.

Young Professional programma’s

In 2015 hebben we opnieuw een groep young professionals geselecteerd voor het Boskalis Offshore Professional Program. Offshore­specifieke kennis wordt overgedragen in modules die op praktijkcases gebaseerd zijn. Daarnaast volgt een groep cost engineers een tweejarige post-HBO-­opleiding op dit gebied en is Boskalis met een ICT Young Professional­-programma gestart. In al deze programma’s wordt de leerervaring gekoppeld aan de werkpraktijk.

Management Development programma’s

Leiderschap en persoonlijke ontwikkeling binnen onze organisatie is een continu aandachtspunt. Het ontwikkelen van persoonlijk leiderschap, het uitbouwen van het interne netwerk en het stimuleren van innovatie en ondernemerschap zijn belangrijke kernwaarden van de management development programma’s. In 2015 heeft het Boskalis Staff Development Program plaats­gevonden voor managers van stafafdelingen. In totaal hebben 22 managers aan dit programma deelgenomen.