Onderzoek en ontwikkeling

Boskalis Innovation Challenge

Blijven innoveren is cruciaal voor de toekomst van Boskalis. We willen onze rijkdom aan kennis en ervaring benutten en omzetten in vernieuwende initiatieven ter ondersteuning van onze activiteiten en bieden medewerkers daar alle ruimte voor, onder meer via de in 2014 geïntroduceerde Boskalis Innovation Challenge (BIC). Individuele medewerkers of teams worden hiermee uitgedaagd hun innovatieve ideeën in te sturen. De opzet van het programma heeft iedere keer een iets andere focus teneinde mensen te blijven prikkelen. Uit de zeventig ideeën die eind 2014 in het kader van de BIC zijn gepresenteerd, hebben zeven inspirerende projecten in 2015 een vervolg gekregen. Het winnende idee – het 3D printen van riffen met zand – wordt in 2016 in de praktijk gebracht door middel van een pilotproject in Monaco (zie tevens de case study in het CSR-­verslag 2015). De BIC heeft in 2015 een vervolg gekregen en dit resulteerde in 123 ideeën, waarvan er zes zijn genomineerd door een jury onder voorzitterschap van een lid van de groepsdirectie. Bovendien zijn er drie onderwerpen gekozen die op de lange termijn grensverleggend kunnen zijn.

Port Innovation Accelerator

Op het gebied van innovatie voeren wij zowel een inside-out (bijvoorbeeld in de vorm van de Boskalis Innovation Challenge) als een outside-in benadering. Een goed voorbeeld van de laatste benadering, waarbij ook gekeken wordt naar innovaties die baanbrekend kunnen zijn voor Boskalis, is de Port Innovation Accelerator (PortXL). Boskalis participeert in dit initiatief dat eind 2015 door het Havenbedrijf Rotterdam is gestart en waarin internationaal erkende bedrijven hun krachten bundelen. Met dit initiatief wil het Havenbedrijf Rotterdam tien havengerelateerde startups aantrekken.