Intern risicobeheer- en controlesystemen

De interne risicobeheer-­ en controlesystemen van Boskalis zijn gebaseerd op de principes van een effectieve beheersing op verschillende niveaus in de organisatie en worden toegesneden op de dagelijkse werkomgeving waarin de onderneming wereldwijd opereert. Een belangrijk fundament voor de risicobeheersing is onder andere de interne cultuur, waarbinnen sprake is van een grote mate van transparantie met betrekking tot het tijdig signaleren, evalueren en rapporteren van risico’s en een beloningssysteem waarbij mogelijke perverse incentives worden vermeden.

Gezien het hands-on karakter van de onderneming en de korte communicatielijnen die gehanteerd worden, zijn drie factoren van belang bij het beoordelen en evalueren van onze interne risicobeheer-­ en controlesystemen:

1. In de dagelijkse gang van zaken wordt het operationele risicobeheer en de operationele controle in belangrijke mate ondersteund door een uitgebreid stelsel van voorschriften, procedures en systemen op het gebied van kwaliteitszorg, met name voor wat betreft het verkrijgen en uitvoeren van contracten. Daarin zijn richtlijnen opgenomen met betrekking tot verantwoordelijkheden, bevoegdheden en risicobeheersing. De toereikendheid van dit stelsel wordt regelmatig getoetst, mede gezien de toenemende diversiteit van de aannemings­ en projectactiviteiten die de onderneming conform haar strategie verricht. Naast audits door externe certificeringsinstellingen worden ook regelmatig interne audits uitgevoerd onder de auspiciën van de afdeling SHE-­Q. In de kwartaalbesprekingen van de Raad van Bestuur met het management van de business units wordt het onderwerp SHE­Q, in aanwezigheid van het management van de afdeling SHE-­Q besproken.

2. Bij de dagelijkse aansturing van de organisatie wordt uitgegaan van korte communicatie­ en managementlijnen. Zowel in de aanbestedingsfase als bij de uitvoering van projecten zijn snelheid, kennis van zaken en daadkracht van het grootste belang. De dagelijkse aansturing is hands-on.

3. De voortgang en ontwikkeling van de operationele resultaten en de financiële positie van individuele business units en van de onderneming als geheel, evenals de operationele en financiële risico’s, worden bewaakt door middel van een gestructureerde periodieke rapportage, analyse van de financiële resultaten en prestatie-­evaluaties op het niveau van de Raad van Bestuur en het senior management.