3D-geprinte riffen

In het Larvotto onderwater reservaat in Monaco worden door Boskalis in 2016 zes kunstmatige rifmodules geïnstalleerd. De riffen bestaan uit zand, zijn vervaardigd door een 3D-printer en worden ingezet om de ecologie en de kwaliteit van het zeewater in het reservaat te verbeteren.

Het idee voor het pilot project werd ontwikkeld door Astrid Kramer en haar collega’s van Hydronamic, het eigen ingenieursbureau van Boskalis. Zij wonnen de Boskalis Innovation Challenge in 2014 met het idee om, op basis van wetenschappelijke en ecologische uitgangspunten, de riffen te vervaardigen.

Koraalriffen onder druk

Overal in de wereld staan koraalriffen onder druk en worden initiatieven ontplooid tot behoud en herstel. Boskalis heeft veel ervaring met het herstel van habitats, grootschalige koraalrelocatie en het gebruik van kunstmatige riffen. “Tot dusverre werden kunstmatige riffen vervaardigd van beton, autobanden en zelfs scheepswrakken. Maar dat materiaal is als voedingsbodem voor nieuw koraal nauwelijks geschikt,” zegt Astrid. “Voor dit project maken we gebruik van zand dat afkomstig is uit de Dolomieten, dat qua samenstelling aansluit bij de omgeving.” Op het pilotproject werkt Boskalis samen met de stichting FPA2 van Prins Albert II van Monaco (Fondation Prince Albert II de Monaco), de vereniging voor natuurbescherming van Monaco (AMPN) en het 3D-printbedrijf D-Shape. Philippe Mondielli, wetenschappelijk directeur van de stichting FPA2: “Deze kunstmatige riffen kunnen helpen om de ecologie en de kwaliteit van het zeewater in het Larvotto reservaat te verbeteren.” Boskalis gaf aan op zoek te zijn naar een locatie om kennis en ervaring op te doen met het ontwerpen, vervaardigen, plaatsen en monitoren van 3D-geprinte koraalrifmodules. De stichting bracht het Boskalis team in contact met de AMPN, die het Larvotto natuurreservaat beheert. Het reservaat was juist op zoek naar meer kennis over de effecten van kunstmatige riffen in hun reservaat en zag dit als een unieke kans.

Zes kunstmatige rifmodules

Het pilot project wordt begeleid door een internationaal team van maritieme wetenschappers, dat onder meer onderzocht op welke ondergrond en bij welke rif-geometrie marien leven in het Larvotto reservaat het best tot ontwikkeling komt. “Al die eigenschappen worden tegelijkertijd meegenomen in één 3D-ontwerp”, aldus Jamie Lescinski, projectmanager bij Boskalis. Voor het pilot project worden zes kunstmatige rifmodules vervaardigd met behulp van een 3D-printer. De rifmodules hebben de vorm van een paddenstoel met een doorsnee van circa 2 meter en een hoogte van 1 meter. Voor het printproces wordt zand gemengd met een milieuvriendelijk bindmiddel. In droge toestand weegt een kunstmatig rif ongeveer 2,5 ton. Een model op ware grootte is tijdens het 40-jarig jubileum van het Larvotto reservaat in oktober 2015 gepresenteerd en kon op veel belangstelling rekenen.

Boskalis coördineert het ontwerp en de productie, en tekent ook voor het transport naar en de installatie van de riffen in Monaco. Na de installatie start de monitoring-fase. “Dat is het essentiële deel van het project,” vervolgt Jamie. “Gedurende minimaal twee jaar worden onder leiding van FPA2 habitat surveys uitgevoerd om de ontwikkelingen nauwgezet in kaart te brengen. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met de wetenschappelijke wereld om te komen tot een gedegen inzicht in het functioneren van de riffen.”

Alle betrokkenen beschouwen dit als een unieke kans om een bijdrage te leveren aan een nieuwe visie op de ontwikkeling van kunstmatige riffen. Als de proef slaagt, kan dit overal ter wereld een belangrijke bijdrage leveren aan het verbreden van de biodiversiteit en het opbouwen of restaureren van ecosystemen.

Voor meer informatie zie ons Engelstalige relatiemagazine op boskalis.com/magazine.